Friday, July 16, 2010

Rayuan Di Puncak Genting : Pilihlah Pemimpin Yg Taqwa

Tidak ada satu pun barang yg kita beli di Malaysia ini terkecuali dari kena cukai. Dari gula2 yg nilainya 5 sen hingga rumah harga berjuta, semuanya bercukai. Maknanya duit rakyat tak henti2 mengalir ke poket kerajaan melalui cukai. Baik rakyat yang kaya berair atau pun yg miskin papa kedana, cukai tetap kena. Tidur atau jaga kita adalah di atas cukai. Bila berjalan, setiap pusingan tayar kereta kita adalah bercukai. Bila berjalan jauh sedikit, cukai tol pulak menunggu. Duit masuk ke poket kerajaan seperti gelombang tsunami bercampur dgn air empangan tasik kenyir yg pecah. Kantung kerajaan sentiasa pecah dek banyaknya " hujan ribut tsunami duit " yg masuk.

Dgn kemewahan yg membuak2 itu, rakyat tak jemu2 menunggu kalau2 ada rasa prihatin kerajaan utk. meringankan keperitan yg ada. Sepatutnya rakyat sudah boleh diberi pendikan percuma. Sepatutnya rakyat sudah boleh diberi rawatan hospital percuma dan sepatutnya rakyat sudah boleh diberi cukai jalan percuma.

Dlm penantian rakyat yg penuh dgn harapan itu, akhirnya keluar pemimpin 1malaysia mengumumkan kenaikan harga minyak petrol dan 4 lagi barangan lain. Sudah jatuh ditimpa tangga lalu terkena taik ayam candu ! Begitulah nasib kita. Persoalannya sampai bila kita harus begini ? Adakah nak tunggu sampai negara bankrap ? Tidak ada siapa yg boleh merobah hidup kita melainkan kita sendiri. Berpandukan petunjuk Al Quran, marilah kita mencari pemimpin yg taqwa. Amat merbahaya jika kita melantik pemimpin dari kalangan org yg gila dunia. Gilakan kekayaan diri, keluarga dan kroni. Lalu pilihlah pemimpin yg bercita2 mendaulatkan Islam di bumi Malaysia. Allahu Akbar !

Editor diarah elakkan perkataan 'barang naik'
Jul 16, 10 4:50pm
Kongsi 2759
Dalam usaha mengelakkan kecaman rakyat terhadap pengumuman kenaikan 5-dalam-1 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak semalam, semua media yang dikawal kerajaan diingatkan supaya tidak menggunakan perkatan 'barang naik' dalam laporan mereka.

Ketika taklimat di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya, petang semalam, pengarang berkali-kali diingatkan agar perkataan "barang naik" itu perlu dielakkan.

Sebaliknya, mereka diberitahu supaya menggunakan “pelarasan harga” atau “rasionalisasi subsidi”.

Taklimat berkenaan dikendalikan oleh penasihat media perdana menteri dan editor berkenaan memberitahu Malaysiakini ia dijalankan dalam suasana yang mesra.

"Mereka secara hormat memohon kita supaya bekerjasama tetapi permintaan seperti itu sukar jika tidak dilayan,” kata seorang daripada editor itu.

Media juga digalakkan oleh penasihat berkenaan supaya menjelaskan “rasional pengurangan subsidi" dalam laporan berita mereka dan juga menekankan bahawa harga gula dan bahanapi di Malaysia masih yang terendah di rantau ini.

No comments:

Post a Comment