Monday, January 31, 2011

Tanda2 Ajal

Pssstt : Tiada sumber yg soheh...Sekadar peringatan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).


Hidup Sebelum Mati...
Berikut adalah tanda-tanda kematian semakin menghampiri seseorang. Walaupun ada pihak yang mempersoalkan kesahihan dier, tapi anggaplah ini sebagai suatu iktibar yang dapat dijadikan pengajaran kerana kesahihannya hanya dpt diketahui apabila kita mengalaminya....


100 HARI
SEBELUM KEMATIAN

Seluruh badan rasa bergetar

60 HARI SEBELUM KEMATIAN
Pusat rasa bergerak-gerak

7 HARI SEBELUM KEMATIAN
Mengidam makanan

5 HARI SEBELUM KEMATIAN
Anak lidah bergerak-gerak

2 HARI SEBELUM KEMATIAN
Seluruh dahi rasa bergerak-gerak

1 HARI
SEBELUM KEMATIAN

Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu Subuh dan Asar

SAAT AKHIR SEBELUM KEMATIAN

Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang Sulbi ( di bahagian belakang badan)

Bila Malaikat mencabut Nyawa
Baginda Rasullullah S.A.W bersabda :

“ Apabila telah sampai ajal seseorang itu maka akan masuklah satu kumpulan malaikat ke dalam lubang-lubang kecil dalam badan dan kemudian mereka menarik rohnya melalui kedua-dua telapak kakinya sehingga sampai ke lutut.. “

“ Setelah itu datang pula sekumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik roh dari lutut hingga sampai ke perut dan kemudiannya mereka keluar.”

“Datang lagi satu kumpulan malaikat yang lain masuk dan menarik rohnya dari perut hingga sampai ke dada dan kemudiannya mereka keluar.”

“Dan akhir sekali datang lagi satu kumpulan malaikat masuk dan menarik roh dari dadanya hingga sampai ke kerongkong dan itulah yang dikatakan saat nazak orang itu.”


Sudahkah kita bersedia ?



No comments:

Post a Comment