Friday, February 25, 2011

KM Melaka : M'sia senasib dengan Mesir jika diperintah PAS

Salah satu kelebihan yg Allah berikan kpd org yg hidup bermuka-muka ialah keindahan pada tutur katanya. Kalau dengar kata2 org yg bermuka2 pasti ramai yg cair. Sebab itu Allah dan Rasul SAW ingatkan kita supaya menjadikan Al Quran dan Hadith Nabi SAW sebagai panduan dlm melayari kehidupan harian.

Dlm mengukur kebenaran tuduhan seseorang, pertama kena tengok org yg bercakap itu dtg dari mana. Adakah dia seorang yg berkelulusan agama ('alim). Adakah dia seorang yg menjaga agamanya. Bagaimana sakhsiah rupa dirinya. Adakah dia rajin ke masjid dan rajin menghadiri kuliah2 agama. Adakah dia mencintai sunnah dan amat menjaga percakapan. Adakah dia menjaga agama isteri dan anak2nya. Siapa pula kawan2nya.

Tentu tidak sama nilainya kata2 yg keluar dari mulut Abu Lahab dgn kata2 yg keluar dari mulut Baginda Rasul SAW. Abu Lahab menuduh Nabi SAW seorang tukang sihir dan bagi mengelak org ramai terkena sihir, Abu Lahab melarang orang ramai dari menemui Nabi SAW. Kata2 Nabi SAW menarik kerana bersandar dari Al Quran dan kebenarannya boleh dinilai tetapi kata2 Abu Lahab datang dari kepentingan, nafsu, dendam dan rekaannya semata2, maka kebenarannya perlu kpd siasatan.


Kalau lihat dari kayu ukur Al Quran, maka KM Melaka hari ini duduk di bawah paras layak utk diterima katanya bulat2. Kata2nya perlu disiasat kebenarannya. KM Melaka bukan seorang yg 'alim dan bukan seorang yg kuat berpegang dgn agama. Beliau pernah disabitkan dgn rasuah. Sebenarnya beliau tidak layak jadi ketua apa2 walau pun utk main pondok2. Jauh tidak layaknya kalau utk dilantik jadi KM Melaka. Mana boleh perasuah jadi ketua. Sebab itu pandangannya hanya layak duduk dlm tong sampah Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah. Hari ini dia duduk di kerusi KM Melaka kerana kita jadikan Al Quran utk panduan solat dan puasa sahaja. Kalau Al Quran kita jadikan panduan memilih pemimpin nescaya KM Melaka bukan tempat dia.

KM Melaka : M'sia senasib Mesir jika diperintah PAS

Malaysia
dijangka menerima nasib seperti Mesir yang dilanda rusuhan baru-baru ini jika PAS memerintah negara ini, kata Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Mohd Rustam.


ali rustam interview 281008 02Beliau berkata ini kerana parti tersebut gemar menggunakan pendekatan demonstrasi dalam menangani sesuatu isu yang bukan saja tidak membawa kebaikan kepada rakyat malah turut memburukkan keadaan.

Sebaliknya, kata beliau sistem pilihan raya yang telah diguna pakai negara sejak sekian lama lebih patut menjadi kayu pengukur kepada siapa yang berhak memerintah.

"Rakyat boleh menyatakan pendirian melalui peti undi... demokrasi, sebab itu PAS dapat perintah Kelantan, dapat Kedah, DAP dapat Penang dan PKR dapat selangor.

"Saya percaya rakyat takkan terpengaruh untuk ikut demonstrasi, nak buat demonstrasi untuk apa, kita ada pilihan raya, gunalah, bertandinglah, lawan lah cakap...tapi janganlah fitnah, lepas itu rakyat sendiri akan tentukan," katanya kepada pemberita, di Jasin hari ini.

Beliau turut berharap pengundi di DUN Merlimau, menolak calon PAS Yuhaizad Abdullah yang menurutnya tidak berupaya membawa sebarang kebaikan untuk kawasan itu.

"Beliau ini cuma digunakan oleh PAS untuk menguji pilihan raya umum ke-13, kerana kita juga yang akan selesaikan masalah rakyat jelata, kita mendahulukan rakyat apa-apa hal mengikut dasar 1Malaysia, berbeza dengan PAS yang mendulukan DAP," katanya.

Ditanya mengenai dakwaan PAS bahawa calon BN, Roslan Ahmad dipilih atas faktor keluarga, Mohd Ali berkata perkara itu menunjukkan mereka tidak mempunyai modal untuk memburuk-burukkan BN kerana isu keluarga membabitkan semua parti termasuk PAS, PKR dan DAP.

"Walaupun beliau (Roslan) anak Datuk Ahmad tapi Datuk Ahmad dah meninggal 32 tahun dulu. Roslan kebetulan dipilih bukan dia sebab anak ahli parlimen dulu tapi kebetulan dia AJK kawasan dalam parti dicalonkan," katanya.

No comments:

Post a Comment