Tuesday, November 1, 2011

10 awal Zulhijjah

Apakah Amalan Yang Wajar Dilakukan?

Wajarlah diperbanyakkan amalan, tetapi perlu juga kpd amalan yang berlandaskan Syariah dan dalil yang betul.

1. Berasaskan hadis riwayat Ahmad yang diberikan tadi, maka pada 10 awal bulan Zulhijjah, wajar dibanyakkan zikir dengan memuji Allah, mensucikan Allah, membesarkan Allah, dan segala amalan zikir yang diajar oleh Rasulullah, perlu diperbanyak lebih dari biasa. Kerana seperti yang dijelaskan, segala amalan yang baik yang dilakukan pada awal Zulhijjah ini amat agung pahalanya. Sambil berjalan, memandu kereta, tukarkan daripada menyanyi lagu pilihan ramai kepada zikir pilihan Allah. Tidak sukar pun untuk mendapatkan keampunan daripada Allah, yang sukarnya adalah untuk menjinakkan nafsu memohon ampun dan membesarkan Allah.

2. Berasaskan kelebihan malam 10 awal zulhijjah, maka wajarkan menekankan ibadah malam seperti Qiyamullayl dan membaca al-Quran, sebagai mana kita memperbanyakkan ibadah malam di bulan Ramadan. Tapi janganlah pula buat terawih di 10 awal Zulhijjah, nanti bidaah pula jadinya.

3. Memperbanyakkan puasa, khususnya pada 9 Zulhijjah. Puasa sunat tidak dinafikan kelebihannya. Mengambil kelebihan 10 awal Zulhijjah secara umum, maka bolehlah berpuasa mulai 1 Zulhijjah lagi, tetapi setidak-tidaknya, puasalah pada 9 Zulhijjah iaitu pada hari Arafah. Rasulullah dalam sebuah hadis menyifatkan bahawa puasa pada hari wukuf di Arafah, boleh menghapuskan dosa-dosa setahun yang lalu dan selebihnya!! [Riwayat Muslim daripada Abi Qatadah]

4. Memperbanyakkan sedekah berasaskan fadilat 10 Hari Awal Zulhijjah secara umum. Gandakanlah sedekah lebih daripada biasa, selain daripada melakukan ibadah Qurban pada hari raya Aidil Adha.

Dengan melakukan ibadah-ibadah yang luar biasa, atau lebih banyak daripada biasa pada 10 awal Zulhijjah, barulah lebih terasa agungnya hari tersebut, dan meriahnya Aidil Adha yang seringkali dipandang sepi oleh masyarakat kita. Bahkan cuti pun sehari sahaja, sedangka Idul Adha lah yang lebih utama untuk dirayakan, dan dibesarkan Allah padanya.

Semoga falsafah Idul Adha yang utama, iaitu tauhid dan kesatuan umat dapat dirasai melalui ibadah-ibadah yang dilakukan. Semoga 10 awal Zulhijjah, tidak disia-siakan seperti hari-hari yang biasa.

No comments:

Post a Comment