Monday, February 22, 2010

Tips Bagaimana Menangani Gangguan Riak

Kita semua tahu bahawa iblis adalah penghuni utama neraka. Di kalangan manusia pula sebahagian kecil sahaja dimasukkan ke syurga manakala sebahagian besar akan bersama dgn iblis di neraka ( wal'iyazabillah ). Adakah iblis berpuas hati dgn berita itu ? Belum lagi malah perlu kita ingat bahawa iblis tidak pernah curi tulang dlm kerja2 menghasut kita supaya mengikuti jejak2 sesat mereka. Sasaran kerja tahunan mereka sentiasa melebihi keperluan !

Dlm keghairahan menambah kawan di neraka, kerja baik apa pun yg kita buat pasti akan diganggu iblis. Riak adalah idea paling relevan sepanjang zaman. Gangguan bersifat riak datang seiring dgn lahirnya manusia pertama di muka bumi. Iblis begitu riak kerana kejadiannya daripada nur dan kondem manusia utk dijadikan khalifah kerana dibuat dari tanah. Dia lupa bahawa antara dia dan Nabi Adam 'Alaihis Salam adalah sama2 makhluk Allah. Allahlah yg menjadikan.

Sifat riak adalah sifat Allah dan manusia diharamkan samasekali mempunyai sifat ini. Lalu peluang ini digunakan oleh iblis semaksimanya. Tidak sedikit manusia yg terjerat dgn perangkap riak. Ada yg sudah beratus tahun beribadat tetapi mengakhiri hayatnya dgn terpesona sendiri dgn amalnya yg banyak. Akhirnya mati dalam riak. Ada yg berjalan mendabik dada dan mendongak ke langit kerana melayan riak. Ada juga yg tidak menunaikan kewajibannya sebagai seorang muslim semata2 kerana takut riak. Panggilan azan berkumandang di masjid dibiarkan sahaja. Tidak mahu ke masjid sebab takut riak apabila dilihat orang. Lebih teruk lagi ada yg sampai membiarkan waktu solat berlalu semata2 takut riak dgn tetamu yg ada di rumah. Cara itu tidak betul !

Tidakkan hilang riak di dunia. Riak tetap mengganggu selagi kita belum masuk kubur. Sifat riak umpama muncup2 di jalanan. Usahalah bersungguh2 menjauhkan diri dari dihinggapinya tetapi sekiranya melekat juga di pakaian, ia perlu dibuang segera. Perjalanan mesti diteruskan. Jangan sampai kita tidak bergerak semata2 tidak mahu terkena muncup2 sedang kita tahu ia boleh dibuang sekiranya melekat di pakaian. Yg paling utama tuntutan agama wajib dilaksanakan. Istighfarlah banyak2 jika riak datang mengganggu. Tambahlah bekalan dengan selalu ke majlis ilmu. Perbanyakkan berzikir, merendah diri dan hormati orang lain. Jaga perbicaraan kita supaya tidak menyinggung orang lain dan elakkan bertengkar meskipun kita dipehak benar. Usahalah membuat kerja2 baik disisi Allah meski pun ia dilihat hina dimata masyarakat. Berdoalah selalu agar Allah selamatkan kita di dunia dan di akhirat.

Ya Allah, Selamatkanlah aku, ibubapaku, keluargaku, guru2 ku, jiran2 dan
rakan2 ku dari gangguan iblis...Selamatkan kami di dunia dan akhirat.

Amin Ya Rabbal 'Aalamin

No comments:

Post a Comment