Monday, October 18, 2010

Ke Mana Mengalirnya Duit Rakyat ?

" Asal aku mimpi aje kau datang...asal aku mimpi aje kau datang...kau ni kacau daun lah labu !.." Begitulah sinonimnye kroni UMNO di dlm penyelewengan projek kerajaan. Tak kira projek itu makan beratus juta atau projek bernilai seribu dua sahaja. Suatu ketika dulu pak2 men3 meronda serata pelosok skolah mengedar komputer atas nama sumbangan. Baik kan ? Memang baik tapi baik ade makne... Tak lama lepas tu kita terbaca laporan odit mendedahkan tentang penyelewengan pembelian komputer. Bayangkan satu komputer yg harga lebih kurang RM3 k di beli dgn RM40 k ! Aye keroje giler ! Takpe lah itu skolah rakyat. Rakyat apa ada kesah. Kau nak cekik banyak mana pun cekik lah !

Jum kita tengok plak cerita kerajaan bina Istana Negara. Pertamanya pemberian tender telah dibuat secara direct nego. Dengar cara pemberian tender ini pun sudah boleh menyebabkan pinggan di tangan jatuh bersepai. Petanda tak baik ! Hingga Oktober 2010 harga pembinaan istana sudah naik 3x dari RM394 juta kepada RM649 juta dan RM811 juta. Tender plak dapat dek bekas Bendahari UMNO Merbok. Setelah disemak didapati syarikat tersebut adalah sebuah syarikat yg tidak pernah menjalankan perniagaan dan tidak berwibawa.

Sehari dua ini kita didedahkan pula oleh BPR tentang tawaran wang rasuah RM 5 juta utk wakil rakyat Kulim yg lompat parti. Kalau Kulim dapat offer RM 5 juta, berapa pula offer yg ADUN PKR Perak dapat ?

Nah itulah nasib duit rakyat. Habis sekitar melondehkan poket pemimpin dan menguatkan empayar kerusi masing2. Sebab itulah bonus tak dapat ! Dekat 2 jam tercopong depan TV menunggu pengumuman bonus akhirnya dapat 300 hari cuti bersalin ! Tapi makcik kau tu dah menopous !

Perdana Menteri tidak sanggup keluar RM3.1 juta bonus kakitangan awam walhal dalam masa yang sama bercadang membina bangunan Menara Warisan 100 tingkat berharga RM5 bilion. Jangan2 RM5 bilion itu plak duit pinjam. Bertambah lagilah hutang Kerajaan Persekutuan yg sekarang sudah pun melebihi rm408 bilion.

Renungkanlah...ini betul2 kejadian bukan cubaan !



Jenayah @ Mahkamah KUALA LUMPUR, 29 Sept: Raja Petra Kamarudin melalui blognya Malaysia Today hari ini mendedahkan satu kertas siasatan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR), kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang mengesahkan dakwaan Adun Kulim beliau ditawar RM5 juta untuk lompat parti adalah benar.

Dalam postingnya hari ini, Raja Petra menyiarkan ‘Laporan Siasatan Awal’ BPR (kini SPRM) cawangan Seberang Perai Aduan no 11/2008 yang dibuat oleh YB Lim Soo Nee (gambar), Adun Kulim dari PKR yang dinamakan sebagai A1.

Laporan itu mendedahkan sasaran siasatan mereka adalah bekas Menteri Besar Kedah, Mahazir bin Khalid yang dinamakan sebagai B1 dan dan orang tengah Tan Yak Siew yang dinamakan B2.

Di akhir laporan ini, siasatan itu mengesahkan, pada 9.9.2008 satu perjumpaan telah diadakan di Hotel Sunway, Seberang Jaya, Perai.

“Bahagian Perisikan Ibu Pejabat telah membuat satu rakaman audio dan video di bilik hotel tersebut.

“YB Mahazir Khalid yang datang berjumpa dengan A1 (Lim Soo Nee) dan mengesahkan penawaran wang itu sebanyak RM5 juta dan sekiranya A1 hendak lebih lagi, boleh berbincang dengan Datuk Seri Najib.

“A1 juga dimaklumkan, sekiranya beliau lompat parti ke BN, beliau akan mendapat beberapa projek,” tulis laporan itu.

Laporan siasatan yang ditandatangani oleh Mahani binti Din, Penolong Kanan Penguasa, Badan Pencegah Rasuah Cawangan Seberang Perai itu melaporkan, Ibu Pejabat BPR (kini SPRM) akan menguruskan kes ini seterusnya.-/Harakahdaily /PemudaSarawak

Lihat dokumen ini dalam Malaysia Today.

No comments:

Post a Comment