Friday, December 10, 2010

Pendakwaan terhadap Khir Toyo sudah diteliti SPRM: Najib

Aduan yg dibuat 2 tahun lepas ialah antaranya mengenai pemilikan harta luar biasa DS Khir Toyo berbanding pendapatannya. Apa pulak dakwaan yg dikenakan ?

Khir Toyo, didakwa berhubung pemilikan dua lot tanah dan sebuah rumah mewah di Seksyen 7, Shah Alam.

Beliau didakwa telah mendapatkan untuk dirinya dan isteri Datin Seri Zahrah Kechik, 45, suatu barang berharga dengan suatu balasan yang beliau ketahui tidak mencukupi iaitu dua lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat no 8 & 10, Jalan Suasa 7/1 L, Shah Alam, daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta, sedangkan hartanah itu telah dibeli oleh Ditamas pada 23 Disember 2004 dengan harga RM6.5 juta.

Khir Toyo didakwa melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi menteri besar Selangor, di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam, pada 29 Mei 2007.

Kalau aku ditanya, kenapa jual tanah dgn harga murah ? Aku akan jawab," Suka hati akulah sbb itu tanah aku ! "

Pendakwaan terhadap Khir Toyo disifatkan sama dengan pendakwaan terhadap Eric Chia dan Kasitah Gaddam yang pernah diwar-warkan sebagai kes berprofil tinggi untuk menunjukkan kesungguhan kerajaan menentang rasuah ketika diawal pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri.

Dalam kes Pengarah Urusan Perwaja Steel Sdn Bhd, Eric Chia yang dikatakan skandal penggunaan wang rakyat terbesar yang pernah dibicarakan iaitu melibatkan RM76.4 juta, berakhir dengan keputusan mengejutkan rakyat apabila mahkamah membebaskan beliau.


PUTRAJAYA - Datuk Seri Najib Tun Razak menafikan dakwaan pembangkang kononnya tindakan mendakwa Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo berhubung tuduhan rasuah adalah sandiwara Barisan Nasional (BN) dan UMNO untuk membersihkan imejnya menjelang pilihan raya umum akan datang.

Perdana Menteri berkata, BN dan UMNO tidak pernah menjadikan kes itu sebagai satu “mainan” kerana Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sudah meneliti kes berkenaan sebelum mendakwa bekas Menteri Besar Selangor itu.

“Ini satu perkara yang telah diteliti semasak-masaknya oleh SPRM, dan SPRM sebagai badan yang bebas, (telah) kemukakan (kes ini) kepada Pejabat Peguam Negara.

“Pejabat Peguam Negara bagi pihak yang bebas juga (akan) menentukan sama ada (terdapat) kes atau tidak,” katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis menandatangani ikrar memerangi rasuah oleh masyarakat peniaga di Pusat

Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini semalam.

Najib diminta mengulas kenyataan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bahawa tindakan mendakwa Dr Mohamad Khir hanya sebahagian daripada sandiwara UMNO untuk membersihkan imej parti itu di mata rakyat menjelang pilihan raya umum akan datang.

Najib berkata, Pejabat Peguam Negara telah mengikut proses yang sepatutnya dilakukan dalam pendakwaan terhadap Mohamad Khir dan terserah kepada mahkamah untuk membuat keputusan berhubung kes berkenaan.

“Kita tidak boleh kata sesiapa itu bersalah atau pun tidak melainkan mahkamah sahaja yang menentukan kemudian hari,” katanya.

Perdana Menteri berkata, tanggapan pembangkang kononnya perkara itu adalah sandiwara BN dan UMNO adalah kerana mereka menjadikan kes itu sebagai isu politik.

“Jadi bila (dijadikan) isu politik, dia hendak kenakan pihak kerajaan seolah-olah kita ini tidak serius atau pun kita (cuba) lindungi atau pun kita buat pendakwaan terpilih atau sebagainya,” katanya. - Bernama

No comments:

Post a Comment