Thursday, July 7, 2011

UMNO CETUS HURU-HARA UNTUK HADAPI BERSIH

Road block satu malaysia sudah bermula dari semalam. Asal jalan itu menghala ke KL habis semua diblock. Bandar atau pekan semua tidak terkecuali. Non stop selama 24 jam. 10 kali lalu lalang di situ, maka 10 kali lah kereta kita ditahan. Pergi dan balik kerja kena tahan ! Semuanya gara2 perhimpunan BERSIH pada 9 julai ini.

Kenapa PM Najib begitu huru-hara menghadapi perhimpunan BERSIH sedangkan belum ada dlm sejarah perhimpunan BERSIH pencetus kekacauan ? Segala agenda dan objektifnya sudah pun dihebahkan dan tidak terselit sedikit pun di dlm tuntutan itu yg boleh menimbulkan ketidakselesaan kpd semua kaum. Segala ketidakpuasan BERSIH ditujukan kpd pemimpin shj. Kenapa kecoh2 ? Tang mana yg rasa panas sangat sampai meracau macam kena sawan ? Begitukah pentadbiran telus dan berjiwa rakyat.

Jelaslah bahawa rakyat huru-hara bukan berpunca dari perhimpunan BERSIH tetapi disebabkan pemimpin UMNO yg kepanasan menghadapi tuntutan BERSIH. Tuntutan BERSIH adalah bagi menutup " lorong tikus " yg digunakan oleh UMNO utk menyusup masuk ke Putrajaya. Menghapuskan lorong itu bererti UMNO cuma ada satu lorong shj lagi iaitu lorong ke muzeum negara.

Huru-hara ciptaan UMNO ini tidak habis setakat ini shj. Mereka sudah melampaui tahap maksimum gila kuasa. Senjata itu pasti akan digunakan lagi apabila keadaan terdesak. Utk mengembalikan ketenangan, hanya ada satu pilihan sahaja kpd kita iaitu bersihkan UMNO dari senarai pemimpin Malaysia pada PRU 13 nanti.



Jalan sekitar KL ditutup mulai tengah malam ini
Jul 8, 11 4:56pm
Beberapa jalan di sekitar Kuala Lumpur akan ditutup atau dilencongkan bermula tengah malam ini, dalam usaha polis cuba menyekat perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan di Stadium Merdeka, esok.

Selain BERSIH 2.0, Pemuda Umno juga berkata mereka akan berkumpul di Jalan Bukit Bintang pada jam 10 pagi sebelum berarak ke Stadium Merdeka.

azlanMenurut sumber ibu pejabat polis kontinjen Kuala Lumpur, jalan-jalan yang akan ditutup atau dilencongkan adalah sepanjang Jalan Syed Putra, Jalan Istana, Jalan Bukit Petaling, Jalan Bellamy dan kawasan sekitar Istana Negara.

Gangguan juga akan berlaku di sepanjang Jalan Sultan Hishammuddin, Jalan Lembah Perdana, Jalan Chenderasari dan kawasan sekitar Masjid Negara.

Kawasan lain adalah sekitar Dataran Merdeka, Pasar Seni, Masjid Jamek, Dataran DBKL, Kompleks Sogo, Maju Junction, Masjid Kampung Baru, Jalan Kinabalu, Jalan Kuching, Jalan Sultan Ismail, Jalan Raja Laut, Jalan Sri Amar, Jalan Tuanku Abdul Rahman, Jalan Haji Taib, Jalan Raja Muda Musa, Jalan Raja Bot, Jalan Raja Abdullah, Jalan Dang Wangi, Jalan Munshi Abdullah, Jalan Gereja, Jalan Raja Chulan, Jalan Tun Perak, Jalan Tun Tan Cheng Loke, Jalan Sultan Mahmud dan semua kawasan berhampiran.

NONESehubungan itu, polis meminta orang ramai memberi kerjasama untuk sentiasa mematuhi peraturan lalulintas dan arahan semasa oleh anggota polis trafik yang membuat kawalan.

Polis juga menasihatkan orang ramai yang tidak mempunyai urusan penting di pusat bandar agar tidak memasuki kawasan berkenaan esok bagi mengelakkan kesesakan lalulintas.

Setakat ini, polis tidak mengeluarkan sebarang permit bagi sebarang perhimpunan, esok.

Sementara itu, beberapa laluan di pusat bandar dilaporkan juga telah ditutup sebelum tengah malam ini.

NONESelain itu, beberapa sekatan jalan raya yang menghubungkan pusat-pusat bandar juga telah dijalankan sejak petang tadi yang dipercayai bagi melumpuhkan perhimpunan BERSIH 2.0.

Antara laluan berkenaan adalah di Dataran Merdeka dan Stadium Merdeka.

Meskipun keadaan dilaporkan terkawal dengan pengguna kenderaan memberi kerjasama selain mematuhi arahan pihak polis, namun lalu lintas mulai sesak apabila orang ramai pulang dari pejabat.




BERSIH 2.0: Hasil undian Sinar Harian bukti BN bermusuhan dengan rakyat sendiri

WarkahDaily
– Apa lagi yang anda mahu tahu, segala bentuk kajian, undian dan bancian dibuat berhubung Himpunan BERSIH 2.0 yang dituduh haram oleh pemimpin Umno-BN, semuanya berpihak kepada rakyat.


’Print Screen’ undian yang dilakukan Sinar Harian menunjukkan rakyat menyokong BERSIH 2.0 yang cuba diburuk dan diharamkan kerajaan BN. | foto WarkahDaily Images
Kini, kebanyakan rakyat sudah mula menunjukkan riak mereka tidak lagi suka dengan Barisan Nasional (BN) yang mereka tersilap pilih dalam pilihanraya umum lepas (PRU-12).

Sebelum ini, The Star Online telah membuat banciannya berkaitan populariti yang dicapai BERSIH 2.0 yang bertujuan melihat sejauh mana rakyat bersetuju himpunan itu diadakan. Amat mengejutkan, 99% hasil undian bersetuju dengan BERSIH 2.0. Baca laporan seterusnya di sini.

Hari ini, penulis WarkahDaily Online meninjau satu undian yang dilakukan oleh portal berita satu bumbung rasmi Umno, Utusan Malaysia milik KarangKraf, Sinar Harian juga menunjukkan hasil yang sama menyebelahi BERSIH 2.0 yang cuba diharamkan pemimpin kerajaan Umno-BN.

Undian Sinar Harian setakat hari ini, 7 Julai jam 11 pagi, menunjukkan 65% daripada 13,440 orang pengundi telah memilih ‘menyokong’ Himpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai ini. Baki daripadanya tidak menyokong.

Jelas, rakyat dilihat tidak termakan dengan provokasi jahat pihak pemimpin Umno-BN dan polis yang bersekongkol untuk melawan kebangkitan rakyat demi survival kuasa mereka.

Sekarang, memberi gambaran kepada kita, pemimpin Umno-BN dan polis bukan lagi bermusuhan dengan Pakatan Rakyat (PR) dan pihak BERSIH 2.0, namun lebih besar lagi, mereka kini sedang berhadapan dengan rakyatnya sendiri. Maksud lain, kerajaan BN telah bermusuhan dengan rakyatnya sendiri.

Tidak keterlaluan jika penulis WarkahDaily Online boleh berkata, rakyat Malaysia sudah muak dan tidak boleh menerima lagi pemerintahan kerajaan BN dan ianya harus digantikan seberapa segera yang boleh.

No comments:

Post a Comment